Review – New Resort – Jyllands-Posten

Posted on September 3rd, 2014 in Uncategorized

KAOS PÅ DEN FEDE MÅDE
Trine Boesen omformer Trapholt til en malerisk eksplosion af sorte huller og spiralgalakser.

Stjerne Jyllandsposten
TOM JØRGENSEN
tom.jorgensen@jp.dk

Det har hele tiden ligget og ventet. Trine Boesens (f.1972) malerier af rum og genstande i kaotisk ombrydning har ikke blot kaldt på større formater, men på en overskridelse af billedrammen. Her på Trapholt har hun fundet og fået plads til præcis dette.

Museets store, centrale rum er blevet omdannet til en kosmisk rejse af eksplosioner og implosioner, spiralgalakser, hverdagsgenstande, sorte huller, trafikskilte og ekspressive farveudladninger. En rejse, man bogstaveligt talt bliver suget ind i, al den stund at Trine Boesen med en dybblå farve har malet såvel gulvet som den meterhøje, zigzagformede udstillingsvæg skabt til lejligheden.

Resultatet er overvældende. Man mister overblikket og bliver lettere svimmel. Ikke på en ubehagelig måde. Snarere pirrende, udfordrende og fysisk meget nær- værende.

Opgør med orden
Flere forskellige temaer udspiller sig på samme tid. Trine Boesen vil med sin maleriske totalinstallation tage et opgør med vores maniske hang til orden, regler og manualer af den ene eller anden slags. Sådan er virkeligheden ikke, påstår kunstneren. Tværtimod er de sociale medier og hele den nyhedsstrøm, vi konstant udsættes for og har svært ved at undslippe, et kaos af modstridende signaler, beskeder og reklameslogans. En evigt kværnende strøm, der opsluger hele vores dagligdag og måske i sidste ende endda os selv. Med sin installation og de øvrige malerier, hun viser på udstillingen, vil Trine Boesen gøre noget positivt ud af kaoset. Lade os mærke vores krop og vores synssans, så de to ting bliver ét i et fantasiens livtag med konformiteten.

Befriende følelse
Trine Boesen selv nævner barokkunsten som én af sine inspirationskilder. En anden er den tyske stumfilmsgyser ”Doktor Caligaris Kabinet” fra 1920, der med sit surreelle univers, bl.a. bestående af skævvinklede kulisser, virker meget moderne. Mange af de samme bevidst disorienterende kulisser går igen i den store maleriinstallation på Trapholt, og filmen vises da også i tilknytning til udstillingen. En tredje, måske mere ubevidst, inspirationskilde er den moderne atomfysik. De sorte huller, supernovaer, kvasarer, stjernetåger og det mørke stof og den mørke energi, som vi i dag ved universet består af, er præcis så kaotisk, ufatteligt kraftfuldt og så meget i modstrid med vores lineære og logiske tankegang, at Trine Boesens tredimensionale maleri nærmest virker som en illustration af dette. En ulogisk, mangefacetteret, kaotisk og meget inciterende illustration.

Vi mister overblikket på Trapholt. Og hvor er det dejligt befriende.

Tags: , , , , , , , , ,